Wednesday, October 1, 2014

Ujian Pemeriksaan Fizikal dan Kecergasan/ Temuduga Pegawai Penjara KX17 (Sekarang KA19)

Pada 22/08/2014 sehingga 28/08/2014, bertempat di Penjara Seberang Perai, Jawi telah diadakan Ujian Pemeriksaan Fizikal dan Kecergasan bagi jawatan Pegawai Penjara KX17. Saya adalah salah seorang calon yang dipanggil pada hari pertama berlangsungnya ujian tersebut. Email panggilan ujian diterima pada hari rabu, 19/08/2014. Dengan excited dan gabra perasaan saya masa itu sebab tinggal a few days sahaja lagi mana nak sempat buat preparation kan. Stamina aduh la memang out sebab tak pernahnya exercise! Last bila saya berlari korang nak tahu? Masa dipanggil untuk Ujian Pemeriksaan Fizikal dan Kecergasan bagi jawatan Pembantu Penguatkuasa N17 bagi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bulan ogos tahun lepas. Ujian bagi JPJ Alhamdulillah saya lepas sampai ke interview tapi tak ada rezeki nak jadi penguatkuasa JPJ.

Okay, back to the topic. Memandangkan ujian fizikal hari sabtu, saya tak perlu ambil cuti. Redah sahaja la dengan tak exercise jogging semua. Tak silap, 1st day calon yang hadir seramai 40+. dibahagikan kepada 2 kumpulan A dan B seperti dalam surat panggilan. Penjara ni strict, sebab masa saya buat ujian pemeriksaan fizikal tu dari ramai-ramai calon wanita yang hadir, saya seorang sahaja calon wanita yang berjaya lepas dalam ujian fizikal (Ukuran tinngi, berat, BMI, mata, warna, anggota tubuh badan). Ujian tangan (lihat bengkok) dan kawad dari 5 orang hanya tinggal saya seorang sahaja. Tangan tu tak nak nampak bengkok. Saya disuruh banyak kali ulang alik berkawad sampai pegawai puas hati. Selepas ujian fizikal, ujian kecergasan saya buat sorang-sorang sebab tak ada geng dah. Lain semuanya calon lelaki dalam dewan tu. Ujian kecergasan seperti di bawah ni:-


Selesai ujian kecergasan, perlu tunggu calon lelaki habis buat semua ujian dan kemudiannya kami bergerak ke padang. Nak lari pulak. Lari ni la yang saya tak suka sebab stamina tak kuat. Hadoii ! saya seorang calon wanita yang berlari dan sangat la jauh ketinggalan dengan calon lelaki. huhuhu. Mereka sudah lebih 1 pusingan tapi saya terkedek-kedek lari di belakang. Tetapi Alhamdulillah saya dapat habiskan larian 2.4km (6 pusingan padang). Parent saya pun ada bagi semangat. hihi.

Sudah selesai, terima surat untuk ditemuduga esoknya. Balik tu buat sedikit preparation study pasal Jabatan Penjara Malaysia, pasal negara kita Malaysia, isu-isu semasa dalam dan luar negara. Deskripsi tugas Pegawai Penjara KX17 kena tau. Boleh klik tengok sini http://www.spa.gov.my/Portal/Deskripsi_Tugas/SPMSijil/4522 

Masa 2nd day berlangsung ujian fizikal dan temuduga bagi kami calon yang berjaya hanya seramai 6 orang. (5 lelaki sahaja yang berjaya) Panel temuduga 4 orang tersenyum sahaja sebab tak ramai. Confirm la masa yang akan diambil untuk ditemuduga lama nanti. Sah ! Memang lama masa interview tu dalam  20-30 minit setiap orang. 

Antara soalan-soalan yang diajukan kepada kawan-kawan lain ialah pertama sekali perkenalkan diri dan latar belakang, nama Pengarah Jabatan, subsidi pun ada tanya, dan lebih banyak panel tanya pendapat calon. Yang bestnya, bilik temuduga lagi 1, panel penemuduga menyuruh calon keluar pergi cari jawapan pada kami yang menunggu di luar. Haha. Panel tanya siapa nama Ketua Pengarah Jabatan Penjara Malaysia. Selepas dapat jawapan, dia masuk semula sambung untuk ditemuduga. 

Semasa saya temuduga, tiada 1 soalan pun berkaitan isu semasa, semuanya pasal tugas-tugas seorang warder penjara dan berkenaan pendapat saya . Panel penemuduga memang psycho habis-habisan pada saya, sebab minta kelulusan SPM. Antara soalan yang saya ingat:- 
       
  1. Awak seorang wanita, boleh ke bekerja di kalangan banduan lelaki? Apa tugas-tugas warder?
  2. Sekarang ramai banduan yg dah keluar tapi masuk semula ke pusat pemulihan, apa pendapat awk?
  3. Kalau ditempatkan di Sabah Sarawak, boleh pergi ke? kalau dah kawin plk nanti mcm mana?
  4. Bekerja di bawah pegawai yang berkelulusan rendah dari awk boleh ke?
  5. Macam mana nak uruskan konflik yang berlaku dalam kalangan rakan sejawatan?
  6. Awak dah bekerja sekarang tapi kenapa nak masuk kerja kerajaan?
  7. Apa kelebihan yang akan awak dapat kalau kerja kerajaan?
  8. Berada dikalangan kakitangan dan keluarga Penjara, (PERSIAP) kalau VVIP datang boleh ke turun padang? Sanggup ke kerja tak kira masa?
  9. Ni kali ke 3 awk ditemuduga, ada sijil tapi untuk jawatan kelayakkan SPM, kenapa awak tak sorokkan sijil awak? (Panel tau sebab depan dia ada laptop. boleh trace).
  10. Awak tak rasa kesian ke pada orang yang lebih layak dengan jawatan ni?
Ada lagi soalan yang diajukan tapi tak berapa ingat. Semua soalan ini saya  jawab dengan positif. Defend diri sendiri. Cara cakap kita pun biarlah lembut dan nampak yakin. Lastly masa nak habis temuduga, panel uji saya lagi. Dia kata, "Awak mesti boleh bercakap dalam bahasa inggeris kan". saya cakap boleh tapi tak excellent. hehe.. So panel suruh saya cakap juga just cerita pasal background diri. Saya pun bla bla bla in english. Sedikit sahaja.

29/09/2014 Keputusan keluar tetapi check di website SPA system error. Jawatan lain boleh pula. Akhirnya saya check email, a lil bit nervous la sebab saya tak nak letak harapan tinggi seperti temuduga JPJ dahulu. Nanti frust. Tetapi Alhamdulillah, scroll down nampak Tahniah! Tadaaaa siap screenshoot tuh. Walaupun gred 17 tidak mengapa, ini rezeki saya terima. Biar saya usaha, belajar dan bermula dari bawah. InsyaAllah. Kawan saya 2 orang pun berjaya, ada rezeki dapat jmpa di PULAPEN kalau ditempatkan sama penempatan.



235 comments:

  1. Wahh..mencabar betul soalan-soalan dia ya. Dahsyat-dahsyat. Tahniah ya sebab berjaya temuduga. Kalau ada rezeki, satu tempat latihan boleh jumpa. ^___^ Semoga berjaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula aini.. tercari-cari jawapan kt fikiran ni nk jawab ape. Thanks aini..tahniah jgk. InsyaAllah ada rezki kta jmpa kt pulapen yg sama ya. :)

      Delete
    2. Azi Jasmine..bleh x sy tau kalo dy pnggil ujian fizikal bg pembantu penguatkuasa KP19 tu penguatkuasa ape ye??sy confius..tapi dy buat dkt penjara marang..xde mention plakk penbantu warden ke ape ke..just tulis pembantu penguatkuasa kp19..

      Delete
    3. Azi Jasmine..bleh x sy tau kalo dy pnggil ujian fizikal bg pembantu penguatkuasa KP19 tu penguatkuasa ape ye??sy confius..tapi dy buat dkt penjara marang..xde mention plakk penbantu warden ke ape ke..just tulis pembantu penguatkuasa kp19..

      Delete
    4. Syafieq Anuar. Salam. Saya pon dapat emel utk interview pembantu penguatkuasa kp19. Now tgah servay soalan2 yg mungkin ditanya. Tapi saya dipanggil interview kat penjara mersing ๐Ÿ˜–

      Delete
    5. Salam..
      Azizah adzemi...nk tnya dl masa dpt pmbntu pnguatkuasa jpj dl...soalan2 dy cm mne ea..susah x...

      Delete
    6. Salam..
      Azizah adzemi...nk tnya dl masa dpt pmbntu pnguatkuasa jpj dl...soalan2 dy cm mne ea..susah x...

      Delete
    7. Salam aziah adzemi..nk tnya..dl masa intrvw pmbntu pnguatkuasa jpj ...soalan dy susah x ?? :(

      Delete
    8. Salam syafieq anuar..
      Sy pun kat pnjara marang
      ..awk bila tarikhnya???

      Delete
    9. Hahaha.. Semua ni tengah survey soalan untuk ujian 12hb oct dekat penjara Kluang.. Same la kite, nervous dan blurr! Pm no ni wey 0107019033, bole kenal2.. Nnti kat sane bole kawan ๐Ÿ˜‚

      Delete
    10. This comment has been removed by the author.

      Delete
    11. Saya pon dapat jugak . Tapi dkat jpam bangi . Moga-2 dapatlah jawab setiap soalan yang diberi nanti

      Delete
    12. Fahmi.. sy kena ujian fizikal kat Institut Latihan Pertahanan Awam Bangi.. (ALPHA).. pada 16 okt 2016 (Ahad).. org SPA ckp yg tu under JPJ dan MOA (pertanian asas tani).. Harap semua berjaya la..

      Delete
    13. This comment has been removed by the author.

      Delete
    14. This comment has been removed by the author.

      Delete
    15. klau tak lepas bmi tu, mmg dia reject terus ke?

      Delete
    16. saya dapat ujian fizikal dekat perlis 16.3.19

      Delete
    17. Sy dapat ujian fizikal 16/3 di kelantan

      Delete
    18. Saya dpt 19/3/19 di taiping perak..semoga kt smue berjaya

      Delete
    19. saya dapat 16/3 kat penang,taktau nak pergi ke tak sbb takut tak dapat. stamina pun takda.

      Delete
    20. eh sama la saya pon dapat 16/3 juga..

      Delete
    21. Semoga berjaya ya ann, Hanan Collection, unknown untuk ujian fizikal nanti.

      Delete
  2. Assalamualaikum,saya pun bru ja dapat pegawai penjara kx17 dan pembantu perawatan ...tapi tarikh temuduga keduanya pada hariyang sama... Hm,yang mana perlu saya pergi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam mohamad naim. maaf ya baru on google acc.. Alhamdulillah murah rezki.. rasanya mesti awak sudah pergi temuduga salah satu tu kan? Mudah-mudahan awak berjaya.

      Delete
    2. Berapa lama kita nak tggu surat lapor diri?

      Delete
    3. Berapa lama kita nak tggu surat lapor diri?

      Delete
  3. Asalamualaikum,saya pun baru dpt panggilan pegawai penjara kx17.Bolekah saya menyertainya jika tengah hamil ?Minta pendapat akk bole x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam angah syahidah. maaf ya lambat reply. Tahniah dapat panggilan temuduga..rezeki baby tu.. Temuduga tu sudah lepas ke? mungkin saya terlambat disini. Dulu masa saya pergi temuduga ada juga yang hamil..Dia sekadar mencuba mana tahu ada rezeki kan.. tetapi pegawai akan menasihati atau disurug mengundurkan diri. agak bahaya pada kandungan sebab ujian kecergasan ni perlukan kita berlari dan sebagainya.

      Delete
  4. Syukur alhamdulilah rezeki sis..em saya 5 sept 2015 ni kena panggil iV fixikal & pancaindera. Doakan saya sis untuk lulus cemerlang time iV nanti & dapat juga rezeki jawatan sebagai pegawai penjara tu ya sis..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah dik.. Sis doakan adik pun berjaya dapat panggilan lapor diri nanti ya..

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib Mazlan, maaf ya lambat reply.. dik boleh send email pada sis aziah_adzemi@yahoo.com

      Delete
  6. assalamualaikum... smalam sya ada semak status temuduga untuk pegawai penjara kx 17...lantikan simpanan no. 163 dri 800 org...jadi brapa lama perlu tunggu dan keputusan temuduga belum ada dkat portal serta boleh semak hri isnin 2 oktober

    ReplyDelete
  7. walaikumsalam...najib mazlan boleh awak tengok dekat spa8i new tu...status boleh tau sudah..semakan online boleh buat 12 oktber ni...kenpa awak ada interview ini jgak kah.?? aq telpon spa tadi dia bgi tau lantikan tetap hnya 215 org sahaja bgi sluruh malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya berjaya temuduga ni. Ada tak yg sama dgn saya? Pegawai penjara kx17.. Skrg tgh tggu surat tawaran dan surat lapor diri dari jabatan. Watsap saya kalau ada yg sama dgn sy.

      Delete
    2. Bagi la nmbo nak what app pon

      Delete
    3. Najib mazlan watsap saya 013-3767080

      Delete
    4. Sapa yg berjaya dpt lantikan tetap kita geng..salam perkenalan dari saya azlan..

      Delete
    5. Sapa yg berjaya dpt lantikan tetap kita geng..salam perkenalan dari saya azlan..

      Delete
    6. Salam...klu utk LANTIKAN tetap mmg confirm dpt ke ni?

      Delete
    7. Sarah Wani watsap num ni 013-3767080
      Kami ada buat group

      Delete
    8. Tahniah azlan yusof dan sarah wani..

      Delete
  8. Tahniah kpada yang berjaya dapat lantikan tetap...saya lantikan simpanan jerr...hurmm..

    ReplyDelete
  9. lantikan simpanan 163....kenapa najib mazlan simpanan jgak kah..???

    ReplyDelete
  10. Sy pn dpt gak,lntikan tetap..so kiranya mmg confirm dpt ke jwtan ni?korg dpt x lg Surat lapor diri

    ReplyDelete
  11. Tinggalkan nmbo..diorang ada buat grop

    ReplyDelete
  12. 0125393776...tlg invite masuk...

    ReplyDelete
  13. Salam..saya dapat calon simpanan pegawai penjara kx17 yg ke 84 dari 800...tapi skrg saya sdg mngndung..andai kata saya diberikan calon ttp..spa akn terima ke saya ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam miss wanna.. Alhamdulillah tahniah walaupun anda dapat calon simpanan. Tak apa, andai ada rezki di panggil pergi saja lapor diri. Dulu kawan sis pun ada lapor diri masa dia mengandung dan diterima.

      Delete
  14. 0178611424
    Pls add me 4 grup wasap.sy pun tengah tgu srt lpor dri tuk kx17..hehe

    ReplyDelete
  15. 0178611424
    Pls add me 4 grup wasap.sy pun tengah tgu srt lpor dri tuk kx17..hehe

    ReplyDelete
  16. plz add me 0199957391..sy juge diterima untuk lantikan dan akan lapor diri pada 14 dis ni dekat penjara penor, pahang..ade sape2 yg same dengan sy?

    ReplyDelete
  17. tahniah...kerana sebahagian menjadi warga jabatan penjara..

    ReplyDelete
  18. Ujian utk penolong pegawai penguatkuasa jpj tu biasanya brp hari?

    ReplyDelete
  19. Ujian utk penolong pegawai penguatkuasa jpj tu biasanya brp hari?

    ReplyDelete
  20. Berapa lama tggu surat lapor diri??

    ReplyDelete
  21. Berapa lama tggu surat lapor diri??

    ReplyDelete
  22. ujian mata tu susah ke. sebab saya ade rabun and silau sikit

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. susah ke ujian fizikal pegawai penjarah tu .......
      berat badan ku kini 120 kg ,, ada harapan ke

      Delete
  24. susah ka ujuian fizikal pegawai penjarah tu ,,, berat badan ku 120 kg , boleh ka

    ReplyDelete
  25. Saya pown dpt iv pembantu penguatkuasa KP19 di penjara marang 15hb nnt .. Sy nervous sbb sy rabun tkot x lepas .. Dy pakai ujian mata A B C tu yg mcm mne ye ??

    ReplyDelete
  26. Hye...assalammualaikum agak2 berapa lama kita nak tahu keputusan temuduga? Mase awk dulu berapa bulan baru dia bagi keputusan? (Sy bru lepas temuduga pembantu penguatkuasa kp19 9oct2016 haritu)

    ReplyDelete
  27. Hye...assalammualaikum agak2 berapa lama kita nak tahu keputusan temuduga? Mase awk dulu berapa bulan baru dia bagi keputusan? (Sy bru lepas temuduga pembantu penguatkuasa kp19 9oct2016 haritu)

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Saya baru je pegi iv fizikal untk gred kp29 dan lulus ujian tsebut.. betul ke kalau lulus ujian tu tak semestinya dapat inverview lisan tu..mohon pencerahan kpd yg pakar..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dapat juga..tapi 29/11 ni..gred kp 29 jugak..mudah2 han Ade rzeki

      Delete
  30. moga dipermudahkan semua..berat x lepas..tapi nak cuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul. Tak ada istilah salah untuk mencuba. Semoga berjaga. :)

      Delete
  31. Kalau rabun pwr hingga 3.0 leps x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujian penglihatan akan dinilai berdasarkan ujian mata anda, sama ada dapat membaca atau tidak huruf-huruf yang ditunjukkan dari jarak jauh dengan mata akn ditutup sebelah. Bertukar-tukar kanan dan kiri.

      Delete
  32. Kalau rabun pwr hingga 3.0 leps x?

    ReplyDelete
  33. Adaa group tak untuk simpanan lantikan bagi tahun 2016

    ReplyDelete
  34. saya nak tnya berkenaan tangan bengkok tu..saya ada masalah tgn bengkok sikit je..mcm mna ya?memang xboleh bengkok langsung ke?����..apa2 boleh tolong ws saya di num 0134813721..sgt memerlukan jawapan dan ptolongan abang2,akak2 smua..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak cuba kita tak tahu kan nazarul ikram? Awak pergi la ujian fizikal tu dulu.. Semuanya terpulang pada pegawai yang mengambil ujian tersebut. Tangan yang lurus memainkan peranan yang penting untuk seorang anggota. Contoh bila berkawad, perbarisan akan nampak cantik. Semoga berjaya dik. :)

      Delete
  35. Salam saya Baru dapat berita until ujian fizikal utk pegawai penjara pada 18/9 ada Yang Sama X? Wasap 0103891292

    ReplyDelete
    Replies
    1. bkn ke tarikh dia 14/9 ke? dekat maktab penjara kajang

      Delete
    2. Ujian fizikal mmg akan berlangsung dalam beberapa hari kalau tak silap. Saya pun perlu pergi ujian fizikal dan kecergasan pegawai penjara KA19 pada 14/9 (Tawau). Apa2pun, goodluck ya

      Delete
    3. Btw, kalau ada group whatsapp untuk batch ni, masukkan saya ya, 0135530351' terima kasih. Semoga semua dipermudahkanNya :)

      Delete
    4. All the best sharifah hamizah, eidham latif dan Andrianie. :) bagus ada group whtsapp. Boleh berbincang dengan kawan yg lain mcm yang sy pernah buat dulu selepas berjaya temuduga untuk lapor diri.

      Delete
  36. Pm saya 13092017 penjara taiping
    Ada sesiapa yg akan pergi nanti..
    jangut dan misai kena potong x..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunya janggut & misai akan dipotong apabila berjaya di terima untuk melapor diri. Tapi untuk kekemasan diri amat dititik beratkan.

      Delete
  37. Saya pon kene pegi ujian fizikal kt maktab penjara kajang 14/9 ni, tk tau la nk pegi ke tk haha

    ReplyDelete
  38. Saya dapat iv di penjara marang .. 14hb ni .. Ada tak tempat sama macam saya ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dulu kursus asas di Penjara Marang selama 2 bulan.. Penjara Marang adalah Pulapen wilayah dan sambung di Pulapen Taiping 2 bulan. Semoga berjaya QylaUlala95 :)

      Delete
    2. Owhh.yeke qyla..sy pn penjara marang jgk, 14hb ni..:)

      Delete
  39. Doakan aku lepas 11/9 interview pegawai penjara... umur dah lanjut ni ha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah boleh buat. Kalau ada rezekinya tak kira umur.. :)

      Delete
    2. terima kasih, sebelum ni saya ni saya seorang anggota polis tapi resign sebab faktor2 yang tertentu..then dapat pulak penjara ni.. soalan saya patut ke saya ceritakan pengalaman sebelum ni dan apa yang perlu dan tak perlu saya buat..hmmm

      Delete
    3. Sama lh geng. awk area mana temuduga nti.. kita dh umoq dh lanjut.. tak bpe fit dah mcm slu.. haja

      Delete
    4. Tahniah Aziah Adzemi!
      Sya dpt pangilan fizikal esok 11/9 maktab penjara kajang. Umo dekat 4th series dah haha ex bomba tp x tau larat lari ke x?btw nak tanya Aziah ttg lompat jauh bediri 215cm tu camna ya? Lompat statik atau lompat jauh mcm sukan sea tu? Uhahaha admin tlg add ya 013-3337143 tq jumpa sok penjara kajang

      Delete
    5. Py.. Sebelum ni anggota ya. Mesti banyak pengalaman tu. Sy tak pasti apa reason yang buatkan anda resign dr PDRM. Anda saja yang tahu sebabnya. Takpe, jika anda rasa pengalam tu patut dikongsi dengan panel & ada pengajaran mungkin tidak salah. Tapi jika anda rsa sebaliknya ada perkara yang tidak perlu diceritakan. Baik anda diamkan saja. Ini kerana pandangan/persepsi setiap panel berbeza. Mungkin positif/negatif. Akan memeberi kesan pada penilaian untuk temuduga nanti.

      Delete
    6. Unknown. Maaf ya lambat reply. Anda mesti sudah pergi ke ujian fizikal tu kan.. Harapnya berjaya. Mesti sudah tahu macam mana lompat jauh berdiri tu.. Untuk yang tertanya-tanya, lompat jauh berdiri adalah lompatan yang jaraknya yang diberikan untuk kita melompat dari satu garisan. Perlu hayunkan badan untuk sampai ke jarak yang ditetapkan.

      Delete
  40. Boleh saya tau x ape beze pegawai penjara (kx17) n (ka19)?? (Kx) utk ape (ka) utk ape ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. KX adalah gred jawatan yang telah diguna pakai sebelum ini. Manakala KA adalah gred jawatan yang digunakan sekarang untuk pegawai penjara.

      Delete
  41. Sy jg dpt temuduga ujian fizikal 13/9 ni.. Add sy dlm group jg 01123647274.. Nk tny sikit pasal lari 2.4 km tu.. Memang dia nk masa yg ditetapkan ke atau boleh lebih sikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk lelaki mungkin wajib bawah 14mnt..sama je nk rekrut polis..

      Delete
  42. Tlg add saya dlm group sama noh.. 01123647274.. 13/9 ni kena ujian fizikal kt penjara pokok sena... Ketaq ni nk pi...huhuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weyy.. sama lah.. geng.. kita kt pokok sena 11/9 nie.. ada sapa lgi yg sama.. my num 01126561610 wan.. pakaian masa dtg interview mcm mana yea..

      Delete
  43. Saya interview kt pokok sena 11/9 nie.. ada sapa lgi yg sama.. my num 01126561610 wan.. pakaian masa dtg interview mcm mana yea..

    ReplyDelete
  44. Saya pun dapat dekat Penjara Seberang Perai,nak tahu pengalaman sebagai Pegawai Penjara ni macam mana tugas dia

    ReplyDelete
  45. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  46. sy iv kt pnjare penor 17/9 nie....nervous nye la...akk aziah ade no contact x...no sy 0136492422 yati..klo ade group leh invite sy skli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga berjaya yati.. Apa-apa pertanyaan, yati boleh email pada akak ya. aziah_adzemi@yahoo.com

      Delete
  47. Fuhhh..ramai yg updte utk interview mggu ni...sy dpt interview pnjra kluang..gudluck semua...nk tnya..berat bmi dititik berat tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bmi penting gok...tpi g jew mne taw dew rzeki

      Delete
    2. pakcik sy jurulatih maktab penjara...die ckp dulu2 xde amik kesah tentang bmi..yg pnting boleh bengkok kn batang sprng besi...haha.adoi....

      Delete
    3. samala sy pun penjara kluang utk ujian fizikal.. sy dr sabah.. mari kita buat group wasap.. add sy 01111278798 - ira

      Delete
    4. sy pun dpt kt kluang... jumpa disana.. tlg add kt group 0127115754

      Delete
    5. bos Fairuzizan Yusak and ira...brape hb?14hb?

      Delete
  48. Mohon pencerahan sis and semua dlm commentor ni.. boleh sy tau, untuk bmi dititik brt kn or not? Coz berat sy 120kg.. bole share x akak2 or abg2 yg dh pegi sebelom ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohd Ibrahim Abu Kassim, BMI amat dititik beratkan. Tinggi seseorang juga dititikberatkan kerana Jabatan menetapkan had tinggi minimum seseorang.

      Delete
  49. sy pn dpt panggilan 17/9 nie kat penjara kluang jhor..tlg add sya utk share apa yg patut....sharing is caring..0196899960

    ReplyDelete
  50. sy pn dpt panggilan 17/9 nie kat penjara kluang jhor..tlg add sya utk share apa yg patut....sharing is caring..0196899960

    ReplyDelete
    Replies
    1. samala sy pun penjara kluang utk ujian fizikal.. sy dr sabah.. mari kita buat group wasap.. add sy 01111278798 - ira

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  51. Salam sis.sy dpt interv utk 18/9 ni kt penjara seremban.tpi sy bru je lepas hbis pantang sebulan bersalin normal.Agak2 diorng trima ke x eh?.
    Dlm dilema ni nak pergi ke x.takut kena reject tu je.��.

    ReplyDelete
  52. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  53. untuk temuduga 12/9 dibatalkn...kerana kemangkatan sultan kedah....ada xsapa lg kena temuduga di penjara pokok sena...tlg add dlm group no ny..0184657977...

    ReplyDelete
  54. assalam. nak tanya. sekiranya lulus pemeriksaan fizikal dan temuduga pegawai penjara ni, ada latihan x? mcm polis2 lain? latihan 6 bulan sblm penempatan. sy dr sabah. penempatan d bahagian smnnjung ka? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Nrfzhti A. Setelah terima surat lapor diri di institusi penjara, selalunya calon akan diberi latihan orientasi dari jurulatih institusi. Anda akan belajar kawad kaki, mengenai jabatan & berbagai lagi. Ini sebagai persediaan anda untuk ke Pusat Latihan Penjara. Jabatan Penjara akan menghantar anda ke Pusat Latihan Penjara (PULAPEN) terletak di Taiping, Perak. Selama 3 bulan. Ada juga sebelum ni dihantar ke Pusat Latihan Wilayah. Terletak di Kluang, Marang, Pokok Sena, Kuching. Mcm saya dulu dihantar di pusat wilayah dan sambung ke PULAPEN Taiping sehingga habis.

      Delete
    2. Salam.. Nak tnye
      Sy ni tgh tunggu keputusan temuduga ka19..kalau lulus utk kemasukan krusus tahun ni bulan apa ye biasanya? Ujian fizikal dan temuduga sy ari tu pda 15/9/17

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  55. ape tugas2 seorang wadar penjara????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Deskripsi Tugas:
      Melaksanakan tugas-tugas operasi berbentuk fizikal dan rutin dalam menjalankan tugas-tugas kawalan keselamatan, melaksanakan prosedur penahanan dan pelaksanaan hukuman, merealisasikan program-program pemulihan serta memberikan layanan yang adil terhadap penghuni berdasarkan kepada undang-undang dan peraturan yang telah diperuntukkan.

      Kerja di Jabatan Penjara mempunyai pelbagai bidang tugas yang berbeza. Anda akan dapat belajar banyak bidang tugas. Tidak tertumpu kepada satu tugas sahaja.

      Delete
  56. Assalammualaikum sis, sis saya nk tnye, tips utk dpt temuduga melalui spa tu mcm mane? Adakah kta kena alert n kene check selalu spa tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Izwan Asraf Mohtar. Ya dik, kena selalu alert dgn email atau sms. Dan rajin update SPA juga. InsyaAllah kalau diizinkan ada rezeki.. :)

      Delete
  57. assalamualaikum,, kalau dapat email "TAHNIAH ! anda telah berjaya temuduga" maksud memang dh berjaya dapat ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah Khairul nisa. Sy pun dpt email mcm tu juga. Jumpa nnti d pulapen.

      Delete
    2. Tq. Agak2 surat smpai bila ? Lama tak .

      Delete
    3. Yg tu tdk pasti pulak, ada yg ckp 2weeks after result tu baru kena hntr surat

      Delete
  58. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  59. Salam sis. Sy nak tnye surat tawaran sllu nya amik masa berapa lama smpai ya? Sy dpt result 24oct tdi until now surat blum dpt lagi..��..hrp dpt sikit pnerangan dr sis..tqsm

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah, sy dpt result 24oct jg. Call ibu pjbt pnjara, mereka ckp bulan 12 bru surat di agihkan. Harap mbantu

      Delete
    2. Terima kasih byk2 kmu dpt juga kan insyaAllah jumpa dkat pulapen..

      Delete
    3. InsyaAllah kalau result berjaya surat akan dapat sebulan sebelum lapor diri. Mungkin paling lambat ada juga yang terima 2 minggu atau seminggu sblm lapor diri. Dengarnya awal bulan 1 lapor diri di pusat latihan. Semoga berjaya ya semua.

      Delete
  60. Assalamualaikum .nk tnya kalau sebelum ne saya dapat result calon simpanan tapi da tukar ke lantikan tetap mcm mna tu ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam. Maknanya anda berjaya mendapat tempat ke lantikan tetap untuk jawatan ini. Ini apa yang saya faham. Untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi sendiri pihak SPA.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  61. As salam..sya slh seorang calon simpanan pegawai penjara..biasa calon simpanan penjara nih terpggil atau x?..mohon add sya admin kalau ade gruop wsp?..01137577428

    ReplyDelete
  62. As salam..sya slh seorang calon simpanan pegawai penjara..biasa calon simpanan penjara nih terpggil atau x?..mohon add sya admin kalau ade gruop wsp?..01137577428

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah ada group ke Serul 80???
      Klau ade invite me 0146678819

      Delete
  63. Apa beza simpanan lantikan dengan calon simpanan

    ReplyDelete
  64. salam, ada lagi kah yang dpt untuk bulan ni, sebab sy punye sudah update pergi lantikan tetap

    ReplyDelete
  65. Saya lulusan diploma tapi temuduga jpj gred 19..masa iv saya tak bawa transkrip diploma.cuma bawa spm je..kputusan iv blom tau lg.

    ReplyDelete
  66. ada sesiapa yang status bertukar kepada lantikan tetap??? berapa lama tempoh dpat surat lapor diri?

    ReplyDelete
  67. hai sis..sy nk tny bhgian lari 2.4km dlm masa 17 mnit tu mmg sharp ke dia nk?..sb stamina sy mmg out..rsau juga..exam 10/1 nie dh..sy dpt jwatan penolong penguasa penjara KA29

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai sis..salam..ble mnta tak no wassap kmu?? Nak tanya psl ujian fizikal cm mna..sya aidah guna blog adik

      Delete
    2. Hai syaza. Larian 2.4km dalam masa yang diberikan tu terpulang kepada pegawai yang mengambil ujian tersebut. Jika dia lihat pada effort awk bersungguh-sungguh berlari walaupun melebihi masa, InsyaAllah akan lepas. Tapi kena habiskan juga 2.4km tu ya. Kalau boleh cuba hadlan seperti masa yang ditetapkan. Semoga berjaya ya syaza.

      Delete
  68. Hai syaza..ble mnta tak no wassp kmu?? Nak tanya psl ujian fizikal cm mna..

    ReplyDelete
  69. Badan yg bertatu lepas tak ujian dan pemeriksaan fizikal pegawai penjara ka19?

    ReplyDelete
  70. sis, brapa lama ada training tak jawatan ni? brapa lama eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. dpt tawaran temuduga. tp tak pergi lagi. hehehe saja nk tau brapa lama dia punya training. sebab saya ada anak.

      Delete
    2. memang strict eh pegawai penjara? kalau bmi tak lepas reject trus ke? saya haritu interview bomba, tak sempat lagi ekot ujian fizikal, baru timbabg berat. kurang 2og terus reject ๐Ÿ˜‚

      Delete
    3. Hi kak asyikin. Maknanye berat akak skrg brp??

      Delete
    4. tak sure. tak check lagi hehehe

      Delete
    5. Hai Nur Asyikin, training di Pusat Latihan mengambil masa 3 bulan. Sebelum ke pusat selepas melapor diri, Orientasi akan dijalankan oleh pihak institusi. Terpulang kepada setiap institusi penjara berapa lama akan diberikan orientasi tersebut. Ada yang seminggu, dua minggu dan saya dulu selama sebulan. Belum pun habis orientasi sudah dipanggil ke Pusat Latihan. Semoga berjaya ya.

      Delete
  71. Salam. Sis ssh tk jd pegawai penjara ni

    ReplyDelete
  72. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  73. Salam sy pn bru dpt emel smlm .Utk temuduga fizikal ni. 15/3/19.. Utk larian tu sharp ke dia nk 17 minit utk wanita .Hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai awak. saya pn dapat 15.3 jgk di perlis

      Delete
    2. Salam sis..sy pun dpt jga ujian kcrgasan 15/3 di prlis..pnjra jln mata ayer๐Ÿ˜

      Delete
    3. assalam hai sy pn dpt dkat perlis 17hb mac nanti..bmi lbih mmg rject trus ke cmna ya

      Delete
    4. Hai unknown. Larian 2.4km dalam masa yang diberikan tu terpulang kepada pegawai yang mengambil ujian tersebut. Jika dia lihat pada effort awk bersungguh-sungguh berlari walaupun melebihi masa, InsyaAllah akan lepas. Tapi kena habiskan juga 2.4km tu ya. Kalau boleh cuba hadlan seperti masa yang ditetapkan. Semoga berjaya ya semua.

      Delete
  74. haii.sy nk tya klu tgn pakai besi boleh pegi ujian kecergasan x? tgn sy pkai besi sbb excident. Doktor penah ckp sy boleh buang besi tu sblom nie sbb tulang dh ok tp sy xnk. agk2 boleh x join?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dlm tu xslp ade mentioned xleh de besi di mna2 anggota bdan

      Delete
  75. Assalamualaikum.. Sy pon dpt tawaran untuk buat exam stamina ni.. 17/3 kat penjara penor pekan pahang.. Sape yg da g boleh x share no tepon.. Nk tanya sikit.. Hihihi๐Ÿ˜

    ReplyDelete
  76. Saya dh 3 kali pergi iv pegawai penjara tpi tpi semua fail sbb bmi๐Ÿ˜‚.. 12/3 dpt lagi hehehe

    ReplyDelete
  77. Salam sis.. Boleh xwatsap saya di 0145168235. Ad benda penting saya nk tanya sis .. Harap sis balas as soon on possible ... Thanks you sis

    ReplyDelete
  78. Salam sis. Sy dpt email 1/3/2019 utk ujian lasak kt maktab penjara kajang. Ley kongsi lebih lg x tips utk ujian lasak n iv lisan. Neves ni huhu.. sblom try dbkl x lepas 1 point utk bmi.

    ReplyDelete
  79. saya pun dapat di penjara pokok sena, kedah. 19/3 ni ����

    ReplyDelete
  80. Salam hai..saya pun ada dpt tawaran ni dekat n.sembilan 16/3..terima kasih ye share info..tapi nak tanye la,klu pakai spek mata,layak ke? Tengah fikir lagi ni,nk pergi ke tak..hihi

    ReplyDelete

  81. Salam, sya pn bru dpt emel 1 mac 2019 utk temuduga fizikal ni pd 18/03 ni, utk larian tu, mesti ka dia nk 17 minit utk wanita,huhuhu stamina sya tak kuat,

    Reply

    ReplyDelete
  82. hai, saya pn ada dapat email 18/3 untk tmuduga dekat Kuching, Sarawak. untk v/a tu lepas ke spa2 yg rabun ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kita sis, kmk di kch juak. ktk dari sine?

      Delete
  83. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  84. saya nak tanya, saya dapat tarikh 18/3/2019. tapi saya pakai spek mata. adakah dorang akan terus reject ?

    ReplyDelete
  85. Hai.. Sya juga ada ujin pemeriksaan fizikal,pancaindera dan kecergasan Pegawai Penjara Gred KA19 Jabatan penjara malaysia. Esokk 11/03/2019 di Jabatan penjara pusat sibu.๐Ÿ˜Ÿ

    ReplyDelete
  86. Hye sy juga ada kna pggl ujian fzkal pancaindra di tawau sabah .. boleh tnya smasa ujian pemeriksaan fizikal adakah di suruh memakai seluar pendek bagi wanita? Sprt ujian fzkl polis disruh mmkai sluar pendek adakah sama?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


 

All rights reserved to Aziah Adzemi © | Design by !Aini Zakaria